Védőoltások macskáknak

Miért kell a macskámat vakcinázni?

Ha a macskánkat nem részesítjük megfelelő védőoltásokban, nagy a kockázat, hogy megkapja valamelyik súlyos, esetenként végzetes fertőző betegséget. Fontos a vakcinázás időben történő elvégzése, mert a súlyosan megbetegedett állatot nem, vagy csak költséges és hosszadalmas módon lehet gyógykezelni, meggyógyítani. Melyek a legfontosabb betegségek, amelyek ellen létezik védőoltás?

Veszettség

A veszettség egy vírusos megbetegedés, amely egyéb más állatfajok mellett macskákban is előfordul és emberre is veszélyt jelent. A fertőzés a veszett állat (pl. macska, kutya, róka…) harapásával terjed, a vírus a harapás helyéről az idegek mentén jut el az agyvelőbe, ahol agyvelőgyulladást okoz. Mivel a betegség gyógyíthatatlan, a megelőző oltás az egyetlen védekezési lehetőség. Hazánkban jogszabály szerint csak az ebek veszettség elleni oltása kötelező, de tanácsos a macskákat is a kutyákhoz hasonlóan évente beoltani, hiszen a kijáró állatok kóborlásuk alatt bármikor érintkezhetnek veszett rókával és megfertőződhetnek a veszettség vírusával.

Parvovírusos okozta panleukopenia

A betegséget macskák parvovírusa okozza, amely a beteg vagy fertőzött állatok bélsarával, egyéb váladékaival terjed. A betegségen átesett macskák hosszú ideig, nagy mennyiségben üríthetik a kórokozót.  A vírus igen ellenálló a fertőtlenítő szerekkel szemben is, ezért a vírussal szennyezett tárgyakkal is közvetíthető a fertőzés. A betegség tünetei: láz, levertség, hasmenés, hányás, amely gyors kiszáradáshoz és elhulláshoz vezethet. A vírus a beleken kívül a vérképző szerveket is megtámadhatja, amelynek következében a fehérvérsejtek számának csökkenése alakul ki (erre utal az elnevezése is: panleukopenia=fehérvérsejtszám csökkenés).  A betegség védőoltással megelőzhető, a korai, 8-10 hetes korban megkezdett alapimmunizálás, majd az évenkénti emlékeztető oltások életmentőek lehetnek.

Herpesvírus okozta megbetegedés

A vírus macskák légutaiban okoz megbetegedést. A beteg macskák a vírust orrváladékukkal ürítik, amely a levegőben terjed tovább.  Bármilyen korú állatban előfordulhat, de súlyosabb forma félévesnél fiatalabb, illetve öreg macskákban alakul ki. A betegség átvészelése nem jár tartós védettséggel és az átvészelt egyedek vírushordozóvá válhatnak.  A tünetek a következők lehetnek: hőemelkedés, étvágytalanság, orrfolyás, könnyezés, majd tüsszögés, nehezített légzés, nyálzás, másodlagos bakteriális fertőzés, tüdőgyulladás is felléphet. Vemhes macskákban a vírus vetélést vagy életképtelen kölykök ellését okozhatja. Ez a fertőzés is megelőzhető védőoltással, 8-10 hetes korban megkezdett alapimmunizálás, majd az évenkénti emlékeztető oltások létfontosságúak lehetnek.

Calicivírus okozta nátha

A vírus általában jóindulatú felső légúti gyulladást okoz. A macskák szájon át vagy levegőn keresztül fertőződnek. A betegség tünetei a bágyadtság, savós orrfolyás, könnyezés, tüsszögés. Súlyosabb esetben a szájnyálkahártyán fekélyek alakulhatnak ki, ami miatt az állat étvágytalan lesz, nem iszik és ez legyengüléshez, kiszáradáshoz vezethet. Szövődményként tüdőgyulladás is felléphet. Megfelelő védőoltásokkal történő megelőzés a legjobb megoldás.

Chlamydiozis

A kórokozó kötőhártya-, ritkábban tüdőgyulladást okoz. Gyakran társul a betegség más vírusos betegségekhez (herpes-, calicivírus).  A fertőzés levegő útján terjed és kötőhártya-, orr-, hörgőgyulladás alakul ki, amely könnyezéssel, orrfolyással, tüsszögéssel, köhögéssel, lázzal jár. Ez a fertőzés is megelőzhető védőoltással, 8-10 hetes korban megkezdett alapimmunizálással, majd az évenkénti emlékeztető oltásokkal.

Macska leukózis

A betegséget macska leukózis vírusa okozza. A fertőzés nyállal terjed (verekedés, harapás, egy tálból evés) és különösen a szabadba kijáró kandúrok veszélyeztetettek. A vírus a nyirokszervekben és a csontvelőben szaporodik, ezáltal károsítva a szervezet immunrendszerét. A betegség változatos lefolyású és sokféle formában nyilvánulhat meg. Leggyakrabban láz, általános állapot romlása, vérszegénység, nyirokcsomók megnagyobbodása, daganatképződés, szaporodásbiológiai problémák (terméketlenség, vetélés, holt magzatok születése) és az immunrendszer működési zavara miatt másodlagos fertőzések, például visszatérő szájgyulladás, tüdőgyulladás alakul ki.  A vírus immunrendszer gyengítő hatása miatt a kialakult tünetek, betegségek nem vagy nehezen kezelhetők és rövidebb-hosszabb tünetmentes időszak után gyakran visszatérnek.  Tehát érdemes macskánkat védőoltással megvédeni a vírussal való fertőződéstől.

Macska AIDS

Az emberi AIDS-hez hasonló, de humán fertőződést nem okozó megbetegedés, amely főleg idősebb kandúr macskákban fordul elő. A kórokozó fertőzött nyállal terjed (verekedés, harapás, egy tálból evés), ezért gyakoribb kijáró, gyakran verekedő kandúr macskákban. A betegség tünetei nagyon változatosak lehetnek: étvágytalanság, lesoványodás, láz, nyirokcsomó duzzanat, vérszegénység. A leukózis vírushoz hasonlóan itt is az immunrendszer károsodása miatt másodlagos megbetegedések alakulnak ki: szájgyulladás, tüdőgyulladás, idült kötőhártyagyulladás, bőrfertőzések. A vírus immunrendszer gyengítő hatása miatt a kialakult betegségek nem vagy nehezen kezelhetők és rövidebb-hosszabb tünetmentes időszak után gyakran visszatérnek.  Sajnos a vírus ellen nem létezik oltóanyag, de a kandúr macskák ivartalanításával csökkenthető a fertőződés kockázata.

Mikor és hogyan kell macskánkat védőoltásban részesíteni?

Kölyökmacskák esetében már 8-10 hetes korban el kell kezdeni az alapimmunizálást. Erre már léteznek úgynevezett kombinált, több kórokozót tartalmazó vakcinák, amelyeket 3-4 hetes időközzel minimum háromszor adva kialakítható az immunitás. Az így kialakított védettség sem tart örökké, az oltásokat évente szükséges és fontos megismételni és ezekkel együtt rendszeresen, negyedévente féregteleníteni kedvencünket.            Ne feledjük a megelőzés mindig olcsóbb, mint egy hosszadalmas, költséges gyógykezelés!!!

Javasolt oltási sor kizárólag lakásban tartott macskáknak:

-8. hét: (kis)kombinált oltás: panleukopenia, herpesvírus, calicivírus

-11. hét: (kis) kombinált oltás ismétlése

-emlékeztető oltások: évente (kis) kombinált oltás

Javasolt oltási sor szabadba kijáró macskáknak:

-8. hét: (nagy)kombinált oltás: panleukopenia, herpesvírus, calicivírus, chlamydiosis, macska leucosis

-11. hét: (nagy) kombinált oltás ismétlése

-17. hét: veszettség elleni oltás

-emlékeztető oltások: évente veszettség, (nagy) kombinált oltás